
Danny Boyle ( Trainspotting, A part, 28 nappal később, Napfény ) korunk egyik legsokszínűbb rendezője, készített már filmet drogosokról, zombikról, felrobbanó napról, világtól elzárt senki szigetéről, utoljára pedig egy olyan gyönyörű szerelmi történetet filmesített meg, ami az elmúlt pár év egyik legjobb alkotása lett.
Mi kell tehát egy ínyencség, egy tökéletes mozi létrehozásához?Könnyedtség, remek stílus, egyedi meglátások, jó színészek, még jobb történet és egy isteni szivárványhártyával megáldott operatőr. Körülbelül ezekből áll a Slumdog Millionaire, amely Jamal Malik, Mumbai-ban élő srác életét követi. Jamal jelentkezett a "Legyen Ön is milliomosba", ahol mindenki legnagyobb meglepetésére kiválóan teljesít, eljut egészen a 10 millió rúpiás nyereményig. Véget ér az aznapi játék, és Jamalt, amikor kilép a stúdióból elhurcolják a rendőrök, csalás vádjával. Faggatják és kínozzák, de a fiú nem beszél, csak annyit tud mondani, hogy egyszerűen tudta a válaszokat. A rendőrfőnök maga elé ülteti Jamalt egy irodába és a kazettára felvett játékot játsza le neki az elejétől, majd minden kérdés után megállítva a szalagot, annyit kérdez a fiútól, hogy : És erre, hogy tudtad a választ? Így ismerjük meg Jamalt, testvérét Salimot, Latikát, Jamal szerelmét, Mumbai-t és hármójuk történetét, hiszen a játékban feltett kérdésekre Jamal múltjában lakoznak a válaszok. A film tehát a jelenben játszódik, de 3 idősíkra bontható. Jamal kis gyermekkorára, kamaszkorára és a nem rég történtekre. A gyerekkor és kamaszkor jelenetekben a két testvér kapcsolata és viszonya a meghatározó, az együtt átélt borzalmak és viszontagságok, Jamal kisgyerekként találkozik először Latikával, aki a két kisfiúhoz csatlakozik, amikor mindhármójuk szüleit meggyilkolják a városban. Latika az örök szerelmet jelenti Jamalnak, akit sosem felejt el, és akiért bármit képes megtenni, még a "Legyen Ön is Milliomosba is jelentkezik"...Salim az idősebbik testvér már gyerekként is csak a bajt kereste, kamaszként pedig egy gengszter mellé szegődik hűséges zsoldosként, már fiatalon tudja milyen érzés embert ölni, később a hatalomvágyat és a felsőbbrendűséget megérezve elszakad Jamaltól, magával rántja a szépséges Latikát is, így Jamal egyedül marad és a saját lábára kell állnia. A jelenben aztán újra találkozik a két testvér, és a két szerelmes is, és Jamal a végsőkig harcol a lány elnyeréséért.

Danny Boyle egy olyan hibátlan művet alkotott - hangsúlyozom : HIBÁTLAN -, amely után az ember csak mosolyog és boldogan nyugtázza, hogy létezik még szépség, stílus, fantázia a Földön. Anthony Dod Mantle csodálatos képei és kompozíciói szemetgyönörködtetőek és kemények egyszerre, a nyomor közepét és a szépség apró részleteit is ugyanolyan intenzíven festi le. Kis totáljai és a premierek is erősek, a színek kifejezetten dominálnak. A jelenetek 90%-ban mozog a kamera, nagyon kevés az állókép, semmi statikusság és különösebb megtervezettség nincs a felvételekben, ez köszönhető az operatőrünk Dogmás múltjának, olyan filmeket fényképezett, mint az első Dogma film, a Születésnap , a 3. a Mifune utolsó dala , de dolgozott már Dannyvel is a 28 nappal később-ben, vagy Lars von Trierrel, a Dogville-t fényképezte, sőt a 2006-os Oscar-díjjal jutalmazott Az utolsó skót király című életrajzi drámában is ő volt a vezető operatőr. Fontos megemlíteni A.R. Rahmant a zeneszerzőt, aki felejthetetlen számokat válogatott a filmhez a poptól egészen az indiai hagyományos desi-ig.
A Slumdog nálam bekerült a az örök kedvencek közé, bizakodom, hogy a 4 Golden Globe mellé megkapja a legjobb filmnek és rendezőnek járó Oscart is. Danny Boyle megrendezett egy tökéletes filmet, amire eddig nagyon kevesen voltak képesek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése